در آفریقای جنوبی می‌گویندبا ممنوعیت حجاب مبارزه خواهند کرد

پرستاران مسلمان آفریقای جنوبی می‌گویند که در حفظ هویت خود تلاش می‌کنند و به مبارزه علیه ممنوعیت حجاب در حین انجام وظیفه ادامه خواهند داد.

این غوغا پس از آن به وجود آمد که بخشنامه‌ای خطاب به همه روسای وزارت بهداشت و درمان استان‌ها به همراه ضمیمه‌ای مبنی بر ممنوعیت پوشیدن روسری در حین انجام وظیفه صادر شد.

انجمن پزشکی اسلامی به شدت با قانون پیشنهادی در مورد پوشش مخالفت کرده و در مورد تأثیر آن بر پرستاران مسلمان صحبت می‌کند.

حنیفه علی[1]، پرستار پیشکسوت از انجمن اسلامی پزشکی

حنیفه علی، پرستار پیشکسوت انجمن پزشکی اسلامی، این بخشنامه را مضحک و ناقض حقوق اولیه انسانی پرستاران مسلمان دانست.

علی می‌گوید: "قانون اساسی به طور قاطع بیان می کند که هر فرد در آفریقای جنوبی مجاز است بدون هیچ گونه اجبار، بدون هیچ گونه انحراف و بدون هیچ مزاحمتی به انجام فرایض دینی خود بپردازد. این چیزی است که واقعا ما را ناراحت می کند. چرا می‌خواهند هویت ما را بگیرند؟ چرا اصول اسلامی را نادیده می‌گیرند؟ چرا چیزی را که برای ما چنین اهمیتی دارد، نادیده می‌گیرند؟"

علی - که مدیر پرستاری کلینیک IMA است - با چالش‌های زیادی روبرو بوده و در طول دهه‌ها  صدای ناطق سایر پرستاران بوده است.

او گفت: "من یکی از اولین پرستاران بیمارستان RK Khan در دوربان بودم و همه من را می شناختند، از جمله مادران، پدران، گروه های جوانان و والدین. من همواره نماینده پرستاران در آفریقای جنوبی بوده‌ام. من اولین پرستار هندی… یا پرستار رنگین پوست بودم که در هیئت پرستاری حضور داشتم و رئیس هیئت پرستاری در کوازولوناتال شدم، و به موجب آن، در هیئت ملی پرستاری بودم." او می‌گوید در طول سال‌ها، متأسفانه این اولین باری نبود که مسئله پوشش و حجاب مطرح شد.

علی افزود: "حدود شش سال پیش، پرستاران در منطقه میدلندز[2] در کوازولوناتال، همین مشکل را تجربه کردند و ما در آن زمان با آن مبارزه کردیم. وزارت بهداشت چالش‌های زیادی دارد. آنها در حال مسدود کردن پست‌ها هستند. پرستاران در حال ترک این حرفه و خروج از کشور هستند. مسائل بسیار مهمی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود و اکنون آنها این مسئله را ایجاد کرده‌اند. اگر ما پرستاران ماهر را به خاطر مسائلی از این دست برانیم، از کجا باید نیروی کارآمد مورد نیاز خود را فراهم کنیم؟ جای تعجب نیست که بخش بهداشت اینگونه است."

او گفت که اگر وزارت بهداشت به فکر جلوگیری از حجاب پرستاران باشد، این مسئله برای بسیاری از پرستاران مسلمان برای پیوستن به این حرفه در آینده بازدارنده خواهد بود.

علی گفت: "بسیار عجیب است که چنین مسئله‌ای ممکن است در این عصر و این زمان مطرح شود. لازم است تا ما از این سطح از تفکر فراتر رویم. حجاب یا روسری بخشی از فرهنگ ماست. بخشی از هویت ما و بخشی از ماهیت مسلمان بودن برای ما است. حقوق اولیه انسانی ما در حال تضعیف است و ما این مسئله را نمی‌پذیریم. این بخشی از هویت ما است و رابطه ما با بیماران، وقتی می‌بینند پرستاری با روسری وارد می‌شود، بسیار خوب است. آنها می‌خواهند در واقع با ما صحبت کنند، آنها با دیدن ما احساس اعتماد به نفس می کنند و بارها با ما درددل کرده‌اند."

علی خاطرنشان کرد که تکان‌دهنده‌ترین بخش این قانون پیشنهادی برای نوع پوشش این است که هیچ دلیل قانونی پشت آن وجود ندارد که آنها ممنوعیت حجاب را برای پرستاران در نظر می‌گیرند.

"مطلقاً هیچ مدرک بالینی یا تجربی وجود ندارد که حجاب یا روسری باعث گسترش عفونت شود. پرستاران در سراسر جهان روسری می‌پوشند. و پرستاران مسلمان همواره پوشش حجاب خود را می‌شویند چون به پاکیزگی خود اهمیت می‌دهند. آن‌ها نمی‌خواهند هر روز با حجابی شسته نشده راه بروند."

علی خاطرنشان کرد که بسیاری از پرستاران در سراسر کشور از اشکال مختلف سرپوش و لوازم جانبی مو استفاده می‌کنند. روشن است که این استاندارد دوگانه ای است که ادعا کنیم حجاب - که همیشه تمیز نگه داشته می‌شود - اکنون به عنوان یک مشکل تلقی می‌شود.

پس از واکنش شدید اخیر در مورد قانون پیشنهادی برای لباس، وزارت بهداشت گفت که در حال ارزیابی مجدد این سیاست است و هیچ چیزی نهایی نشده است.

فاستر موهال[3]، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت که سهامداران مختلف نگرانی‌های خود را در مورد این سیاست به اشتراک گذاشته‌اند و عقاید آنها در نظر گرفته می‌شود.

منبع:

https://alqalam.co.za/muslim-nurses-in-south-africa-say-they-will-fight-proposed-hijab-ban/


[1] Haniefa Allee

[2] Midlands

[3] Foster Mohale

کد خبر 17370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =